.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احداث خط لوله خزر - پالایشگاه تبریز

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از احداث خط لوله از دریای خزر به پالایشگاه تبریز و انتقال نفت خام به پالایشگاه ارمنستان در آینده نزدیک خبر داد .
 
به گزارش شمال نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، نعمت زاده در دومین همایش بین المللی ایران ترانزیت که در مرکز همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد ،در این باره افزود: برای احداث این پالایشگاه با یک شرکت روسی در حال مذاکره هستیم و قرار است با احداث این خط لوله از دریای خزر خوراک پالایشگاه تبریز به ارمنستان را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت : هم اکنون روزانه 5/3میلیون بشکه در روز از حوزه خلیج فارس نفت خارج می شود .

نعمت زاده افزود: خط لوله نکا که به تهران می اید با قطر 30 و 32 اینچی قابلیت 500 هزار بشکه را دارد که تا دو سال با نصب یک تلمبه بیشتر در هر تلمبه خانه این ظرفیت بیشتر و با لایروبی تا کشتی های 7000 تن نیز در انجا پهلو خواهد گرفت .

وی گفت : در مراحل بعدی تا سه سال اینده کشتی های 14000 تنی نیز می توانند در این بندر پهلو بگیرند .

نعمت زاده افزود: هم اکنون از طریق نکا به تهران و تبریز می توان نفت خام داد و برای اصفهان و اراک نیز برنامه ریزی شده است که در مجموع این 4 پالایشگاه توان سواپ 500 هزار بشکه نفت را به کشورهای حوزه دریای مازندران خواهند داشت .

وی درباره میزان سوآپ نفت خام گفت : این اقدام از سال 75 اغاز شد و در سال گذشته 131 هزار بشکه در روز سوآپ می شد که در مقایسه با سال 84 ، 90 درصد رشد داشت .

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: خط لوله نفت ایران در سه مسیر از بندر نکا به جزیره خارک به طول هزار کیلومتر و به بندر جاسک به طول 1500 کیلومتر و به بندرعباس پیش بینی شده است که هر کدام معایب و محاسنی دارد اما درباره بندر جاسک باید گفت که درست است که هزینه ان بالاست اما مستقیم به دریای عمان می رسد .

نعمت زاده با اشاره به اینکه در هر حال گزینه مناسب را انتخاب خواهیم کرد ، گفت : مدت زمان اجرای این پروژه 40 ماه است و اجرای آن شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت وابسته به وزارت نفت بر عهده خواهد داشت.

معاون وزیر نفت از برنامه این شرکت برای تامین سوخت به عراق و افغانستان خبر داد و گفت: برای تامین سوخت عراق به میزان پنج میلیون لیتر در روز با استفاده از شرکت‌های حمل و نقل داخلی و از تولیدات داخلی واردات شمال و جنوب به توافق رسیده‌ایم و برای تامین سوخت افغانستان نیز در حال مذاکره هستیم.

وی از ظرفیت تولید نفت خام در کشور‌های حوزه دریای خزر خبر داد و گفت: هم اکنون ر روسیه با میزان 5/9 میلیون بشکه در روز و صادرات شش میلیون بشکه در روز بزرگترین صادرکننده نفت این منطقه است، قزاقستان با تولید3/1میلیون بشکه در روز و صادرات یک میلیون بشکه در روز، آذربایجان 500 هزار بشکه در روز و صادرات 350 هزار بشکه در روز، ترکمنستان با ظرفیت تولید 200 هزار بشکه در روز و صادرات 80 هزار بشکه در روز ازدیگر کشورهای این منطقه هستند.

نعمت زاده گفت : هم اکنون در کشور‌های جماهیر شوروی سابق و کشور‌های فعلی میزان تولید در کشور‌های غیر اوپک 23 درصد است که این میزان تا سال 2015 باید به 28 درصد افزایش پیدا کند .

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پایان در مورد افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها خاطرنشان کرد: قرار است تا سال 2012 ظرفیت تولید پالایشگاه‌های کشور از 6/1 میلیون لیتر بشکه در روز به سه میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.098 seconds.